Lähdin ystäväni mukaan reissuun heti, kun loma alkoi kuun alussa. Kiersimme Saksaa ja kävimme Amsterdamissa ystävien luona ja minä tulin yksin takaisin Ruotsin kautta. Teimme reissun laivoilla ja junilla. Minulla on ollut jo pitkään ajatus, että lomamatkoja on ihan turha tehdä lentokoneella, jos ei ole oikein hyvää syytä. Kerrankin tuli toteutettua kunnon junareissu, eikä tullut edes kovin kalliiksi.

Olen ollut varmaan kymmenillä kaupunkilomilla elämäni aikana. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä tärkeämmäksi matkassa on tullut oma aika ja tila. Olen käyttänyt omat hetkeni kierrellen hitaasti kaupungilla ja miettien, mitä tahtoisin tuoda kotiin, eli ostaa. Nyt lomailuani vainosi shoppailulakko (ja sitäpaitsi rajallinen matkabudjetti).

Varsinkin Tukholmassa kirosin itseäni, että olin taas tullut tehneeksi tyhmän päätöksen. Tukholma on shoppailijan paratiisi. Kaiken lisäksi vietin siellä yhden maanantaipäivän, jolloin kaikki kiinnostavat museot oli suljettu, enkä pitkän surffailun jälkeen löytänyt edes kiinnostavia konsertteja. Päivä oli pilvinen ja ankea. Olin Tukholmassa vailla tekemistä! Kauheaa. Lopulta käytin päivän lepäillen ja lueskellen kirjaa kahviloissa. Löysin sattumalta hyvän teatterin, jossa oli näytös illalla ja kävin syömässä hyvin päivällä. Ei hullumpaa lopulta.

Reissuni jälkeen tulin johtopäätökseen, että shoppailu saattaa syödä jotain aika oleellista kaupunkilomilta. Parasta on, kun pääsee mukaan kaupungin elämänrytmiin, löytää kivoja puistoja ja kahviloita, katsoo ihmisiä ja taloja, kuuntelee ääniä ja haistelee kaupungin tuoksuja. Itse olen myös kulttuurilomailija; rakastan hyviä konsertteja, museoita ja gallerioita. Usein olen omistanut reissuissani kuitenkin turhan paljon aikaa pelkkään shoppailuun, tai lähinnä kaupoissa kiertelyyn. Kun vapautin itseni shoppailusta, huomasin että yksi kauheasti energiaa vievä ja väsyttävä ohjelmanumero oli poissa.

Nyt olen kotona ja tyytyväinen siitä, ettei matkatavaroiden joukossa ole mitään ylimääräistä. Pienestä budjetista valui rahaa hyvään ruokaan, museoihin, konsertteihin ja matkoihin, eikä muuhun olisi juuri riittänytkään. Sain kyllä roimasti inspiraatiota pukeutumiseeni, mutta taidan käyttää inspiraation jo olemassa olevien vaatteiden yhdistelyyn. Tänään oli muuten ensimmäinen kunnollinen kesäpäivä mökillämme Itä-Suomessa.

Raikasta alkukesää kaikille!