Olen aloittanut viimeisen postauksen jo useaan otteeseen, mutta lopettanut jostain syystä aina kesken. Sori, olen leväperäinen bloggaaja! Reilusti päälle vuosi shoppauslakon aloittamisesta on kuitenkin nyt kulunut, ja ajattelin, että on pienen loppukatsauksen aika.

Ylipäätään olen hirveän tyytyväinen siitä, että pystyin olemaan vuoden ilman vaatekauppoja, jihuu! Alunperin tavoitteissa määrittelinkin juuri, että tärkein tavoite on olla vuosi ostamatta mitään vaatekaupoista. Okei, olen ostanut parissa hätätapauksessa sukkia, alusvaatteita, sukkahousuja ja sormikkaita, mutta alunperinkin ne eivät kuuluneet kiellettyihin asioihin. Hyvä minä!

Suhteeni shoppailuun on tämän vuoden aikana reilusti muuttunut. Olen käynyt lakon loputtua useasti vaatekaupoista, mutta mukaan ei ole tarttunut muuta kuin pipo, hanskat ja säärystimet. Muut vaatteet olen ostanut kirppareilta, ja shoppauslakon jälkeen sain myös täysin lapasesta lähteneen huuto.net -vimman, jonka lopputuloksena olin 200 euroa köyhempi (n. 80 euroa meni tosin muuhun kuin vaatteisiin) ja suljin tunnuksen. Kävin äskettäin poikaystäväni luona Ranskassakin, mutta haikailin vaatekaupoista vain kirppareille, enkä ostanut muuta kuin kangaskassin ja korun.

Kirpputorishoppailu lähti välillä vähän käsistäkin. Taisin todetakin jo, että vaatekaappien tyhjennyksissä lähti taas 3 muovikassillista tavaraa uffille ja spr:lle, ja lähtisi varmaan taas kun jaksaisin käydä kaapin läpi. Turhia vaatteita on helppo ostaa kirpparilta muutamalla eurolla, jos ajattelee, että ne voi laittaa takaisin kiertoon, jos niitä ei tule käytettyä. Onhan se ekologisempaa, mutta koskaan ei ole ekologista ostaa vaatteita, joita ei käytä.

Jos jotain olen oppinut, niin ainakin sen, ettei vaatekaupoista tarvitse etsiä juuri mitään. Kaiken tarvittavan löytää kierrätettynä halvemmalla ja ekologisemmin. Joskus käy niin, että jotain asiaa joutuu odottamaan pitkään, mutta lopulta suurin osa asioista kävelee vastaan kierrätettynä ennen pitkää. Ja jos ne eivät enää siinä vaiheessa miellytä silmää, ei niitä olisi alunperinkään kannattanut ostaa.

Kosmetiikan suhteen en ole kovin tyytyväinen itseeni. Olen ostanut ihan perus markettimeikkejä ja värjäillyt hiuksianikin aika huoletta. Luottotuotteiksi löysivät tiensä kuitenkin Ole hyvä -merkin suihkusaippua ja XZ:n tyrnishampoo, joka ei tosin ole aivan luontoon hajoava, mutta vähän ekologisempi silti. Body shopin tuotteiden ekologisuuteen en kauheasti usko, mutta sieltä olen kuitenkin löytänyt mm. hyvän merileväkosteusvoiteen.

Kenkäkauppoja kaipasin koko ostolakon ajan: parit kenkäni hajosivat vuoden aikana ja ostin kirppareilta joitain huonoja kompromisseja, joista parit löysivätkin tiensä spr:n kirpparille heti, kun löysin toiset tilalle. Olen ostanut lakon loputtua kahdet kengät kenkäkaupoista. Olen uskomattoman onnellinen siitä, että omistan laatukengät, jotka pitävät veden ja loskan irti jaloistani! Muutamat hyvätkin kengät olen löytänyt kierrätettyinä Fidalta ja Uffilta, vaikka ennen lakkoa luulin, ettei 41 koon räpylöilleni löydy kirpputorilta kenkiä. Huuto.netistä löytyi myös hyvät uudet aerobic-tossut. Siellä on niitä paljon myynnissä, jos jotain kiinnostaa.

Siinä kai kaikki. Seuraavaksi voisin kokeilla säästää sähköä kotona ja pitää ekologisuuden paremmin mielessä ruokakaupassakin (josta ostan edelleen pelkkää kasvisruokaa).  Poikaystävä on tällä hetkellä Ranskassa, joten lentomatkailu kasvattaa ekologista jalanjälkeäni, mutta tavoitteena on kulkea keväällä vaikka toisen välilennon matka junalla.

Suosittelen kaikille erittäin lämpimästi vaikka vain kuukauden pituista ostoslakkoa! Omia kulutustottumuksia on terveellistä välillä punnita ja etsiä uusia tapoja ostohimon purkamiseen. Kirpputoreilla kannattaa käydä aina välillä katsastamassa, josko sieltä löytyisi sitä, mitä kaupoista haeskelet.

Kiitos kaikille, jotka ovat lukeneet tätä blogia! Olen ollut loppua kohden hyvin laiska kirjoittaja, mutta olette pysyneet mielessä ja motivoineet ekologisempaan elämäntapaan. Toivottavasti tästä blogista on ollut myös teille iloa!

Kaikkea hyvää kaikille.

Lämmöllä, Isla.